Vacature zoeken
Login
Vul hieronder uw e-mailadres en wachtwoord in om in te loggen

Docenten willen meer invloed op de lesstof

Veel leerlingen ‘klagen’ over het feit dat er weinig samenhang te herkennen valt tussen de lesstof en de leerdoelen van verschillende vakken. Volgens diverse docenten komt dit door de enorme aantallen doelen waaraan een school moet voldoen. Omdat de doelen niet op elkaar aansluiten moet er van alles een beetje geleerd worden waardoor het geheel van het verhaal mist. Maar kan dit probleem volgens de docenten überhaupt opgelost worden?

Samenhang creëren

Docenten willen meer invloed op de inhoud van de lesstof zodat zij ervoor kunnen zorgen dat de kwaliteit van het onderwijs en het bijbehorende werkplezier voor zowel docenten als leerlingen toeneemt, bleek afgelopen maand. Op dit moment wordt er volgens het bericht snel teruggegrepen naar standaard lesmethodes wegens de enorme hoeveelheid verschillende thema’s die behandeld moeten worden. De docenten zien dit graag anders zodat zij hun eigen creativiteit en inbreng weer kwijt kunnen in de lessen. Wanneer docenten samen nadenken over hetgeen wat zij leerlingen willen bijbrengen zullen alle schoolvakken beter op elkaar aansluiten, wat zorgt voor de gewenste samenhang.

Nationale Lerarenraad

Om ervoor te zorgen dat leraren meer inspraak krijgen heeft de groep Leraar2032 een speciaal manifest opgesteld waarin vermeld staat dat er een nieuwe Nationale Lerarenraad opgericht moet worden. De groep Leraar2032 is ontstaan na een verzoek van staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs omdat hij het belangrijk vindt dat men nadenkt over de inhoud en bijbehorende kwaliteit van de lesstof op scholen. Volgens Leraar2032 is het belangrijk dat de lerarenraad in de toekomst het lesprogramma opstelt en zich daarbij constant afvraagt wat de kleuters van dit moment in 2032 zouden moeten weten. Op deze manier kan volgens hen het huidige probleem opgelost worden.

Vacatures
in Regio Amsterdam
in regio Amersfoort
in regio Amersfoort
in Noord Holland